dinsdag 19 januari 2016

(Gezond) Je toetsweek door doe je zo


(gezond) je toetsweek door doe je zo. Nouja het was dus eerst gezond, maar toen bedacht ik me dat ik maar 3 dingen kon bedenken. Dus paste ik de titel een klein beetje aan.
Vier van mijn vijf dagen toetsweek zitten er gelukkig alweer op.
Vandaag was het 'laatste dagje' leren voor de toetsweek. Woensdag is mijn toetsweek afgelopen maar donderdag (tijdens de normale lessen) heb ik nog mijn toets voor beeldende vorming.
Maar morgen heb ik mijn laatste twee toetsen in deze toetsweek; Natuurkunde en Nederlands. Ik hoop dat dat goed gaat komen.
Vanmiddag dus nog even heel hard zitten leren en oefenen voor deze laatste toetsen.
Daarna ging ik eten koken (want ja het is toetsweek dus ik heb alle tijd, ofzo? niet echt maarja) en natuurlijk nog eventjes bloggen.
Ik zit dus jammergenoeg nog steeds in de toetsweek (daarom ook dat het zo lang duurde voor een post), maar daarom vandaag een paar tips om te toetsweek nog een beetje relaxed door te komen. Ookal gaan toetsweek en relaxed niet echt goed samen. Ik ga het proberen.

Kijk je mee?

1. Gezonde snacks. Als je toch wat eten aan het pakken bent, pak dan wat gezonds. Misschien ben je daar iets langer mee bezig dan het pakken van een zak chips, maar je zal jezelf dankbaar zijn. (en je bent iets langer weg van het leren)

2. Sporten als pauze. Lekker even buiten uitwaaien of je hoofd helemaal op nul zetten in de sportschool. Ik vind het altijd wel erg ontspannend om te sporten in de toetsweek, omdat je dan met totaal iets anders bezig bent. En daarna heb je weer een heleboel nieuwe energie voor het leren.

3. Fietsend naar school. Ook al heb je maar één uurtje les. Fiets gezellig samen met iemand naar school, is goed voor je en je kan lekker even aan wat anders denken dan aan school.


4. Op tijd beginnen. Oke, beetje cliché maar toch. Als je op tijd begint met leren heb je minder stress in de toetsweek. Dit is ook niet echt mijn sterkste kant. Ik probeer het elke keer maar er komt bijna altijd wel wat tussen.

5. De tijd nemen om te relaxen. Voel je zeker niet schuldig als je even de tijd neemt om wat anders te doen! Als je aan één stuk door blijft leren neem je op een gegeven moment echt geen stof meer op.

6. Zorg dat je niet in een dip raakt. Ja en hoe doe je dat? Dat weet ik ook niet precies, maar ik denk dat het vooral een samenspel is van al deze punten.

7. Leer samen met vrienden. Zo kan je elkaar motiveren, overhoren en helpen als je iets niet snapt. En het maakt het leren een stuk minder saai en eenzaam. Moet je natuurlijk wel oppassen dat je niet alleen maar blijft kletsen.

8. Maak je niet druk om de toetsen die al geweest zijn. Concentreer je goed op je volgende toets en wordt niet gedemotiveerd door een toets die je gemaakt hebt, en misschien niet zo goed ging als dat je verwacht had. Kijk lekker vooruit en probeer het beste te maken van alles wat er aan komt. Je kan nu toch niks meer veranderen aan wat al geweest is.

Hopelijk helpt dit de volgende keer dat je toetsweek hebt. Als je toetsweek hebt nog heel veel succes!

Liefs Noa

Hoe maak jij het leren beter? 

2 opmerkingen: